Annaskamp

Direktlänk till inlägg 11 februari 2016

Välkommen till min blogg

Av Anna Tåli - 11 februari 2016 13:56

Hej


Välkommen till min nya blogg. Här kan du följa min resa ifrån 103 kg till jag mår bra men ca 25 kg ska bort totalt -43 kg.


Ska skriva lite om min resa fram till nu och berätta lite om mig.

Fyller snart 41 år och när jag börja min vikt resa vägde jag 103 kg till mina 155 cm.

Har alltid varit stor men har aldrig känt mig tjock. Utan har sett mig normal. Tjejen i spegeln var inte jag för så stor var jag aldrig. Så tog aldrig min vikt problem på allvar. Men alla har kommentera det hela mitt liv. Det har mest gjort mig ledsen och åt mer istället då. Blev anti mot allt med vikten att göra. Jag blev JÄTTE arg varje gång någon prata vikt med mig.


Till och med läkarna prata om det. Hade även svårt med det när dom prata om det. Men testa alla dieter som fanns ändå. Men kunde aldrig hålla något en längre tid. Mådde inte bra i mig själv då är det svårt att göra något åt kroppen.


Till sist insåg jag mitt problem med vikten när man sitter vid ett köksbord och man har tallriken långt ifrån än för magen är i vägen. Satt jag i bilen och skulle ut fick jag ta sats för att komma ut. Då är det illa.

 


Var till doktorn och skulle få en operation. Var överlycklig och äntligen skulle jag få bli smal. Hade 42,9 i BMI (normalt ska jag ha 18-25 i BMI) och skulle få operationen betald. Fick komma till skönvikt och prata med läkaren som skulle göra operationen. När jag åkte hem var jag överlycklig men sen när jag kom hem börja jag fundera på allt som kunde gå fel. Blev rädd för operationen och vad som kunde hända. Vet fler som gjort den och gått upp igen eller mår dåligt.


Kom fram till varför operera magen när felet sitter i huvudet. Det är tankarna som måste ändras för mår man inte bra i sig själv så orkar man inte gå ner. Som mest har jag gått ner 10 kg genom alla år men sen upp allt igen. Får jag inte mått bra i mig själv utan trösta mig med godis och kakor. Fick aldrig bort sockersuget. Kom ihåg när jag gick viktväktarna. Kunde äta 1 liter glass innan en vägning för jag var sockersugen och trösta mig med något.Men med LCHF är sockersuget borta så länge som jag håller strikt eller även skippar sötning. 


Så 2012 tacka jag nej till operationen och det är det bästa jag gjort. Då ville även sambon ändra maten och vi hitta LCHF. Kg börja rinna av och jag börja må jätte bra. Hade många problem innan LCHF och det blev stora förändringar när jag börja med LCHF.


Magen i kaos. Ont ofta och fick springa på toa hela tiden. Blev liggandes flera gånger med ont i magen och feber. Hade så ont att jag inte kunde röra mig. = Mycket lugnare och inte alls ont nu


Mensen kom 1 gång per år= klockren nu och inga problem.


Dödsångest= Helt borta


Högt blodtryck. Så högt att det har dunka i öronen= Inga problem nu


Tinnitus. Lät som en motor som var igång hela tiden= Helst borta nu


Stressad kropp= Mycket lugnare.

Så kan bara sägen en sak LCHF gör mycket med kroppen och allt bara bra. På 3 år gick jag ner 30 kg utan att träna utan bara äta rätt.
 

Första bilden 103 kg andra bilden 73 kg.


Var helt chockad att vågen visa 73 kg. Viste inte när jag hade vägt så lite. Så underbar känsla var så lycklig. Men tyvärr var inte huvudet med och hade svårt att smälta all vikt nedgång.


Åt LCHF på veckorna men unna mig socker och mjöl på helgerna och när vi var ute. Körde med tankarna att lite gör inget. Men det gör det absolut fast magen klaga och jag kände av alla andra problem så fortsatta jag att unna mig på helgerna.


PUFF så visar vågen 88 kg och man gått upp 15 kg av dom 30 kg man lyckades gå ner.

Just där är jag just nu och sen den 10 januari 2016 har jag sattsa allt på LCHF igen. Så här stark har jag aldrig varit som jag är nu satsa jag att vara sockerfri och äta LCHF resten av livet.


Vill inte må dåligt igen i både magen eller blodtrycket. Vi har mycket diabetes i släkten så därför också vill jag ända.


Mamma har 4 helsyskon och av 5 syskon så är det 4 (mamma har) som har diabetes plus kusin och kusinbarn. Det får en att vilja ändra sig. Får jag det ändå så är det bara så men har gjort det jag kan i alla fall för att undvika det.


Nu efter 1 månad med bara LCHF visar vågen -3,4 kg. Från 88,6 till nu 85,2. Allt är lugnt och tar allt med ro. Tror det är viktigt om man ska klara det i längden. Nu är jag stenhård på vad jag äter och äter jag ute så unnar jag mig inte utan att LCHF. Det är slut med *lite gör inget kan unna mig lite* Utan kör med *NEJ får ont i magen så absolut inte*


Mitt första mål just nu är att gå ner till 73 igen. Känner mig verkligen STARK denna gången och tankarna är starkare nu.


Gillar Kentas text till låten *Idag är jag stark*


Just idag är jag stark
Just idag mår jag bra
Jag förs framåt av kraftiga vindar
Just idag är jag stark
Just idag mår jag bra
Jag har tron på mig själv på min sida

Nu gäller det att hålla tankarna på rätt håll så kommer jag klara detta.

Hoppas jag kan inspirera fler att äta LCHF och må bättre.


 


//Anna

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Tåli - 28 maj 2016 09:45


Hej  Nu är jag här igen. Har börja jobba och sen varit sjuk så har inte haft ork eller lust att blogga men nu är jag rätt så frisk i alla fall och orken börjar komma tillbaka. 2 dagar in på första jobb veckan blev jag förkyld men det hade jag nästa...

Av Anna Tåli - 21 maj 2016 19:56

I morgon söndag kommer jag göra 4 veckors menyer. Med 3 mål per dag men bara vardagar helgerna blir som dom blir. Ska så klart hålla till med lchf men ingen meny på helgerna. Kommer även göra träningschema för dom 4 veckorna. Kommer köra dom 4 ve...

Av Anna Tåli - 27 april 2016 07:14

Nu börjar det hända saker på vågen och sån skön känsla.  Har börja äta mer på dagarna och äter när jag är hungrig. Kan bli fler små mål man verkar gå ner ändå. Kommer fortsätta äta så här.    20 April 87,5 kg27 April 85,5 kg Totalt: -2 kg    ...

Av Anna Tåli - 24 april 2016 10:21


Vad händer när man äter LCHF på veckorna men unnar sig socker och mjöl på helgerna och när man är ute och äter.  Många tror det inte händer något om man gör så men det har jag upplevt nu.    För precis 1 år sen visa vågen detta   Idag visa...

Av Anna Tåli - 23 april 2016 08:08

Är tillbaka har tveka när det gäller maten efter som jag får utslag i ansiktet av maten. Men nu kan jag äta LCHF utan utslag så länge jag inte äter strikt.    Äter som jag vill just nu men bra mat. Väger eller mäter mig inte utan tar allt med ro....

Presentation

Följ min kamp ifrån 103 kg till 68-58 kg. Eller som jag säger tills jag mår bra. Allt handlar om LCHF i mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards